اینجا بهشت پلنگ‌های ایرانی با بالاترین ضریب امنیتی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز از پارک ملی تندوره به عنوان بهشت پلنگ‌های ایرانی با بالاترین ضریب امنیتی نام برد.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: پارک ملی تندوره از بالاترین ضریب امنیتی برای حفاظت از گونه‌های جانوری به خصوص پلنگ ایرانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه چابک‌ترین گونه‌ای که در پارک ملی تندوره وجود دارد پلنگ ایرانی است، افزود: بیش از ۲۰۰ گونه جانوری در پارک ملی تندوره زیست می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز خاطرنشان کرد: پارک ملی تندوره در شمال شرقی ایران و نزدیک ترکمنستان و در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیر حوزه رودخانه دهستان درونگر قرار گرفته ‌است.

وی مساحت پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره را حدود ۴۵ هزار هکتار اعلام نمود و گفت: معادل ۷۹ درصد این منطقه پارک ملی و ۲۱ درصد آن منطقه حفاظت شده است.

تیموری از قوچ و میش اوریال، کل و بز، گراز، کفتار و از پرندگان نیز هما، کرکس مصری، قرقاول بال نقره‌ای و… به عنوان مهم‌ترین حیوانات این پارک نام برد و اظهار کرد: این پارک به لحاظ ذخایر طبیعی و حیاتی، تنوع زیستی و نمونه‌های حیات‌وحش و پدیده‌های ارضی و دیگر ویژگی‌های خاص در نوع خود پارکی ممتاز است.

وی افزود: پارک ملی تندوره درگز تنها پارک ملی خراسان رضوی است، اکنون از ۸ گونه گربه‌سان ایران ۵ گونه شامل پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه وحشی، گربه پالاس و سیاه‌گوش در این منطقه زندگی می‌کنند.

راه‌اندازی دفتر بین‌المللی اکوتوریسم در پارک ملی تندوره ضروری است

وی در ادامه راه‌اندازی دفتر بین‌المللی اکوتوریسم در پارک ملی تندوره را ضروری دانست و گفت: می‌طلبد پارک تندوره از طریق سازمان یونسکو به‌عنوان یکی از بهترین ذخیره‌گاه‌های تنوع زیستی معرفی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز با بیان اینکه پارک ملی تندوره زیستگاهی امن برای بزرگترین جمعیت پلنگ، نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند است، افزود: پارک ملی تندوره نقش مهمی در حفاظت از جمعیت گونه پلنگ در ایران دارد.

وی در ادامه گفت: اینکه در پارک 35 هزار هکتاری تندوره ۴۰ قلاده پلنگ مشاهده شود این تراکم جمعیت در این مقدار مساحت در دنیا بی‌نظیر است.

تیموری در همین خصوص بیان کرد: هرچند محیط‌بانان شهرستان درگز به طور شبانه‌روزی گشت زنی‌هایی را دارند اما می‌طلبد برای حفاظت بهتر از گونه‌های جانوری پارک ملی تندوره نیرو و تجهیزات بیشتری به این شهرستان اختصاص یابد، نیاز است که مسئولان بالادستی نگاه ویژه‌تری نیز به این منطقه داشته باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جمعیت پستانداران علف‌خوار در پارک ملی تندوره افزایش قابل توجهی داشته است؛ گونه پلنگ به لحاظ طعمه مشکلی ندارد و می‌تواند بقا و پویایی خود را حفظ کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید