تلفیق گردشگری و طب ایرانی راهکار توسعه اقتصادی کشور

به گزارش شفاف، حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تلفیق گردشگری و طب ایرانی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده کنیم، گفت: طب ایرانی یک داشته منحصر به فرد ملی برای کشورمان ایران است که در صورت توسعه منطقی و روشمند می‌توانیم از اثرات توسعه‌ای این مکتب درمانی در حوزه‌های مختلف و اثراتش بر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت بهره ببریم

به گفته مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در صورتی که طب ایرانی در راستای درست و علمی به صورت روشمند و منطقی گسترش پیدا کند می‌توانیم از ظرفیت آن در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم و این بهره‌مندی را در سطح جامعه به شکل ملموس تری ببینیم.

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه حوزه گردشگری و طب ایرانی به هم گره خورده‌اند، تصریح کرد: تلفیق گردشگری و طب ایرانی می‌تواند شرایطی را فراهم کند که از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وقتی درباره طب ایرانی صحبت می‌کنیم منظور یک طب کلی‌نگر است که در خصوص موضوعات مختلف حوزه زندگی و سبک زندگی نظرات متعدد و آموزه‌های مختلفی دارد و در گردشگری در شاخه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که با حوزه طب ایرانی گره خورده است؛ به طور مثال وقتی درباره گردشگری خوراک، گردشگری فرهنگی تاریخی، گردشگری سلامت و طبیعت درمانی صحبت می‌کنیم طب ایرانی به ذهن می‌آید و این نشان از گره خوردن طب ایرانی و گردشگری دارد.

 حسینی یکتا با اشاره به تنوع خوراک در اقلیم‌های مختلف ایران و پیوند آن با گردشگری گفت: غذا‌های مختلفی از قدیم‌الایام در سفره‌های ما وجود داشته است و چرایی داشتن این تنوع غذایی در نقاط مختلف کشور در طب ایرانی نهفته است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، اظهار کرد: بسیاری از ما به عنوان یک جاذبه توریستی در شهر‌های مختلف خانه‌های قدیمی را مورد بازدید قرار داده ایم و درباره جاذبه‌های این خانه‌ها همچون زیبایی معماری، حیاط مرکزی، حوض حیاط، شیشه‌های رنگی و چینش اتاق‌ها برایمان توضیح داده شده، اما چرایی آن مورد توجه قرار نگرفته است و این‌ها دقیقا همان موضوعاتی است که در طب ایرانی وجود دارد.

دکتر حسینی یکتا تصریح کرد: طب ایرانی موضوعی است که در شئونات مختلف زندگی اثرگذاری داشته و از قدیم‌الایام در نوع زندگی مردم حرف‌هایی برای گفتن داشته و این آموزه‌های متنوع را می‌توانیم با گره زدن به گردشگری مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: وقتی بحث طبیعت درمانی و طبیعت گردی مطرح می‌شود اقلیم‌ها و شرایط متنوعی مثل دریاچه نمک، کویر لوت یا طبیعت زیبای شمال را داریم که هرکدام از این‌ها در گردشگری تندرستی و درمانی با رویکرد طب ایرانی می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم در ایران قرار دارد گفت: وقتی درباره گیاهان دارویی صحبت می‌کنیم بیش از دو هزار سیصد گونه گیاهان دارویی از مجموع هشت هزار گیاه دارویی دنیا در ایران وجود دارد و این نشان‌دهنده تنوع گیاهان دارویی است که هم جاذبه بصری دارد هم محصولات سلامت است و هم اینکه ظرفیت گردشگری است.

به گفته حسینی یکتا، مراکز درمانی که در حوزه طب ایرانی وجود دارد مثل سلامت‌کد‌ه‌هایی که در کل کشور داریم و به عنوان مراکز درمانی اختصاصی طب ایرانی هستند و متخصصین طب ایرانی هم پزشکانی هستند که دوره دکترای تخصصی طب ایرانی را گذرانده‌اند و در این مراکز ارائه خدمت می‌دهند و همه این‌ها میتواند جاذبه توریستی باشد.

وی اظهار کرد: مواردی که می‌تواند گردشگری را به طب ایرانی گره بزند محدود به این چند مورد نیست و در شاخه‌های مختلف گردشگری، طب ایرانی می‌تواند در کنار آن قرار بگیرد و واقع بحث گردشگری با طب ایرانی گره خورده است، درصورتیکه بتوانیم مکتب طب ایرانی را به عنوان مکتب بومی کشور خودمان و در قالب صنعت گردشگری به دنیا معرفی کنیم توفیق ملی و بین‌المللی را به همراه خواهد داشت.

دکتر حسینی یکتا ادامه داد: معرفی رویکرد درست در طب ایرانی می‌تواند به غنای این حوزه کمک کند.

وی افزود: وقتی با گره‌خوردن کلماتی برای اولین بار روبه رو می‌شویم و گردشگری طب ایرانی را معرفی می‌کنیم داشتن ایده‌های نو در قالب حوزه‌های مرتبط با دانش‌بنیان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد در این راستا دفتر طب ایرانی یک رویداد استارتاپی را به منظور معرفی گردشگری طب ایرانی به کلیه فعالان گردشگری و طب ایرانی تحت عنوان «سرو بن» معرفی می‌کند که علاوه بر فرهنگ سازی و گره خوردن فعالان این حوزه از کلیه افرادی که در این حوزه ایده‌های نو و قابلیت پروده شدن دارند دعوت می‌کند تا در این رویداد شرکت کنند و با گرفتن اطلاعات دقیق و استفاده از ظرفیت‌ها در این رویداد دو روزه که به صورت مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت گردشگری برگزار خواهد شد شرکت کنند تا بتوانند ایده‌های خود را به بازار کارآفرینی برسانند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل در پایان گفت: بر این باور هستیم که توسعه گردشگری طب ایرانی می‌تواند تاثیر بسیار مشهودی را بر اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور بگذارد. اگر رونق گردشگری را در حوزه‌ای داشته باشیم که مختص کشور ماست و در شاخه‌های مختلف مثل تولید و پروش گیاهان دارویی و بحث‌های بالینی تاثیرات بالایی بگذاریم موفقیت بزرگی در این حوزه نصیب کشورمان میشود و امیدوار هستیم با برگزاری این رویداد استارتاپی نتایج خوبی را شاهد باشیم.

گفتنی است شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته از ۱۸ تا ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود. در این رویداد بین المللی بیش از ۴۷ کشور خارجی حضور دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید