علت و دلیل ابتلا به بواسیر

بواسیر یا هموروئید، رگ‌هایی در بخش مقعد و یا بخش تحتانی روده هستند که متورم شده و با درد زیاد، سوزش و گاهی با خون قرمز روشن همراه هستند. این یک بیماری شایع است که به‌خاطر تحت‌فشار قرار گرفتن مقعد ایجاد می‌شود. هموروئید شبکه‌ای از سیاهرگ‌ها در بدن بوده و یکی از اعضای بدن محسوب می‌شود که وقتی تحت‌فشار باشد، سیاهرگ‌ها متورم شده و گشاد می‌شوند. پس بواسیر یعنی گشاد شدن یا متورم شدن دیواره سیاهرگ‌هایی که در مقعد و حتی خارج از آن قرار دارد. دکتر جراح عمومی اقدامات تشخیصی قبل از عمل، انجام عمل و مدیریت بعد از عمل را برعهده دارند. لازم به ذکر است عمل‌هایی که پزشکان جراحی عمومی انجام می‌دهند به روش‌های باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود

دکتر جراح عمومی؛ جراحی بواسیر (هموروئید) با لیزر را چگونه انجام می‌دهد؟

بواسیر شکل یک زائده گوشتی است که از مقعد فرد بیمار خارج شده و قابل‌لمس است. این بیماری به‌خاطر عوامل مختلفی در بدن ایجاد می‌شود. در مراحل اولیه با درمان‌های گیاهی و تغییر سبک زندگی می‌شود آن را درمان کرد. اما در مراحل پیشرفته با جراحی قابل‌درمان است و نوع داخلی آن را جراح عمومی با آزمایش می‌تواند مشخص کند.

علت و دلیل ابتلا به بواسیر

 همان‌طور که گفته شد علت دچار شدن به این بیماری فشار آمدن به مقعد فرد است. عواملی که باعث این فشار می‌شود را مختصر برای شما بیان می‌کنیم:

  • یبوست‌های مزمن
  • بارداری و زایمان
  •  سرطان رکتوم
  • رابطه جنسی مقعدی
  • کهولت سن
  • داشتن اضافه‌وزن
  • جابه‌جایی اجسام سنگین
  • داشتن شغلی که باعث نشستن در مدت‌زمان زیاد شود.

مهم‌ترین علت‌های این بیماری استعداد ژنتیکی است. این باعث ضعیف شدن دیوار سیاهرگ‌ها و دریچه وریدهای واریس شده که در حین حرکت روده به آن فشار وارد می‌شود.

روش‌های عمل جراحی بواسیر

این بیماری را با روش‌های جراحی بواسیر که توسط جراح عمومی بصورت ساده، سرپایی و کم تهاجم است، می‌توان درمان کرد. جراحی بواسیر با لیزر نسبت به روش‌های جراحی پیچیده که منجر به بستری شدن در بیمارستان بدون بیهوشی طیر نظر متخصص جراح عمومی انجام می‌شود بهتر است. البته علائم و شدت بیماری تعیین می‌کند که دکتر جراح عمومی چه تشخیصی در مورد جراحی افراد می‌دهد. در این قسمت روش‌های جراحی بواسیر را آورده‌ایم. تهرانی‌ها! می‌توانید برای مشاوره روش جراحی و درمان  بواسیر از دکتر  جراح عمومی تهران نوبت بگیرید.

دکتر جراح عمومی؛ جراحی بواسیر (هموروئید) با لیزر را چگونه انجام می‌دهد؟

هموروئیدکتومی

روشی از جراحی است که در آن با تیغ جراحی، توده را برمی‌دارند. در دو روش هموروئید بسته و باز انجام می‌شود. در روش بسته برای جراحی بواسیر داخلی استفاده می‌شود و بالشتک‌های هموروئیدی توسط تیغه جراحی یا حتی قیچی برداشته می‌شود و بخیه زده می‌شود. در هموروئیدکتومی باز،  طبق همان روش بسته بواسیر را برمی‌دارند ولی زخم را بازمی‌گذارند تا خودش ترمیم شود. این کار به‌دلیل احتمال ایجاد عفونت انجام می‌شود.

هموروئید استاپلر یا هموروئیدوپکسی

در پزشکی به نام H، P، P نام‌گذاری شده است و حتی منگنه‌ای هم گفته می‌شود. با کمک دستگاه و بدون برش، خون‌رسانی بالشتک‌های بواسیر را قطع می‌کنند.در آن سیاهرگ را به بالاتر از مقعد که عصب کمتر دارد کشیده و با یک کش می‌بندند تا خون‌رسانی قطع شده و از بین برود.

درمان بواسیر با رابربند

در این روش، کش‌های پلاستیکی یا لاتکس هستند که هموروئید داخلی را از بین می‌برد. کش‌ها را دور بواسیر می‌اندازند تا جریان خون قطع شده و بیفتد. یکی از قدیمی‌ترین جراحی بواسیر است که امروزه انجام نمی‌شود.

جراحی بواسیر با لیزر

در این روش درمانی، بدون عمل جراحی توده بواسیر را از طریق یک اشعه قوی می‌سوزانند و بیمار کمتر از ۲۰ دقیقه می‌تواند به کارهای روزمره خود ادامه دهد. امروزه این روش بهترین و موثرترین روش درمان است. روشی محبوب است که جراح عمومی کرج برای بیشتر بیماران تجویز می‌کند.

مزایای عمل بواسیر با لیزر

روش‌های درمانی که برای رفع بواسیر انجام می‌شود، نسبت به جراحی بواسیر با لیزر خیلی سخت و دردناک است و هزینه و طول درمانی بیشتری دارند. عمل لیزر یک روش عالی و موثری برای رفع این مشکل است و برای بیمار قابل‌تحمل و دارای مزایای زیادی است. از جمله:

  • این عمل می‌تواند سرپایی و در مطب جراح عمومی انجام شود.
  • در این روش نیاز به داروی بیهوشی و عوارض بعد از آن نیست.
  • به پانسمان و تعویض آن لازم ندارد.
  • بدون درد و خونریزی انجام می‌شود.
  • یک‌بار انجام می‌شود و هزینه درمانی مناسبی دارد.
  • برای درمان بواسیر داخلی و خارجی مناسب است.
  • بعد از عمل نیاز به استراحت و دوره نقاهت نیست.

انواع درمان با لیزر

در جراحی بواسیر با لیزر، پزشکان توسط اشعه، سیاهرگ‌هایی که تورم دارند را می‌سوزانند و سعی می‌کنند شریان‌های سالم را ترمیم کنند. این روش سختی‌های جراحی سنتی را هم ندارد. یکی از بهترین و موثرترین روش درمان بواسیر لیزر CO2 است که با اشعه مادون‌قرمز تمام ضایعه را از بین می‌برند. روش دیگر لیزر دایود است که برای درمان بواسیر استفاده می‌شود، ولی از ریشه بواسیر را درمان نمی‌کند و دوباره باعث عود بیماری می‌شود. فرد بیمار بعد از سه یا چهار ماه دوباره تقاضای درمان با لیزر را می‌کند.

هزینه لیزر بواسیر

یکی از نگرانی‌های بیشتر افراد برای درمان بیماری‌ها هزینه آن است. بواسیر نوعی بیماری است که در سطح مختلفی قرار می‌گیرد تا به وضع وخیم برسد. اگر جراح عمومی بخواهد هزینه را برای شما تعیین کند، ابتدا باید معاینه انجام دهد. هزینه جراحی بواسیر با لیزر کمتر است و در این جراحی فرد بیمار آسیب نمی‌بیند و اگر هم ببیند خیلی کمتر از جراحی سنتی است. دوره استراحت آن خیلی کوتاه است، پس هزینه کمتری پرداخت می‌شود.

البته هزینه عمل بستگی به تجربه جراح عمومی هم دارد. اگر او باتجربه باشد و دستگاه مورد استفاده پیشرفته باشد، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. هزینه لیزر در شهرهای مختلف فرق دارد. معمولا در شهرهای بزرگ مانند تهران از ۸ تا ۱۰ میلیون است و زمان جراحی هم از ۳۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه طول دارد. کل هزینه جراحی بواسیر با لیزر این‌طور محاسبه می‌شود که ۴ تا ۶ میلیون هزینه عمل و دستمزد جراح عمومی هم ۲ تا ۳ میلیون و اگر بیمار در کلینیک بستری شده باشد، حدود ۲ الی ۳ میلیون هزینه دارد.

مراقبت‌های بعد از لیزر هموروئید

همان‌طور که گفته شد، روش موثر برای درمان بواسیر، جراحی بواسیر با لیزر است که از هر لحاظ مناسب وضع بیمار است. جراحی آسان و بدون دردسر که افراد بعد از این عمل باید چند نکته را برای بهبودی کامل رعایت کنند:

  • گاهی فرد بعد از عمل دچار درد می‌شود که با تجویز جراح عمومی مسکن مصرف می‌شود.
  • داشتن خونریزی و دفع خونابه عادی است، ولی اگر شدت داشت، فرد باید با پزشک مشورت کند.
  • بعد از عمل باید از آب و مایعات بیشتری استفاده کند تا راحت‌تر دفع داشته باشد.
  • رژیم غذایی بیمار باید سرشار از فیبر، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد.
  • از فشار آوردن در دستشویی برای دفع خودداری شود.
  • فرد باید دفع مدفوع را به تاخیر نیندازد تا دچار یبوست نشود.
  • از لباس گشاد با الیاف طبیعی استفاده کند.
  • در هنگام نشستن از بالشتک‌های شکل دنات استفاده کند.
  • بعد از دو تا سه هفته به معاینه برود.
  • بهداشت مقعد را رعایت کند، ولی زیاده‌روی نکند و مواد شوینده عطری استفاده نکند.

سخن آخر

خونریزی هنگام اجابت مزاج ممکن است به بیماری‌های دیگر هم ربط داشته باشد و معمول‌ترین بیماری، هموروئید است. این بیماری معمولا با جراحی بواسیر با لیزر از بین می‌رود. پس فرد بیمار ابتدا باید به پزشک و جراح عمومی مراجعه کند. بهتر است خوددرمانی نکند، شاید احتمال سرطان روده یا مقعد باشد و نیاز به معاینه بیشتر باشد. پس بهتر است، افراد نکات اولیه پیشگیری این بیماری را رعایت کرده تا دچار بواسیر و دردسر‌های آن نشوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید