علت تیرگی لب چیست؟

چه عواملی باعث ظاهر نامناسب در لبها میشوند؟

لب‎ها نقش بسیار مهمی در زیبایی افراد ایفا می‎کنند. شاید به‎همین‎دلیل است که بسیاری از شاعران نام‎آشنای ایرانی درباره‎ی لب‎های سرخ معشوق شعرها سروده‌اند.

اما متاسفانه لب‎های انسان همیشه سرخ و زیبا نیست و ممکن است به دلیل بیماری یا مصرف بی‎رویه‎ی دخانیات کبود و تیره شود. امروزه بسیاری از خانم‎ها و آقایان از این مشکل رنج می‏برند و به‎دنبال راهی برای از ‎بین ‏بردن سیاهی لب‌‎هایشان می‏گردند.

به‌همین‎دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی علت سیاه ‎شدن لب مردان و زنان بپردازیم و عوامل موثر در این مشکل را برای شما عزیزان شرح دهیم. بنابراین در صورتی‎که از سیاهی یا کبودی رنگ لب رنج می‎برید حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علت تیرگی لب چیست؟

بسیاری از افراد مصرف سیگار را مهم‌ترین علت تیره شدن لب انسان می‎دانند. اما مصرف دخانیات تنها دلیل تیرگی لب زنان و مردان نیست و ممکن است سیاهی لب‎ها به دلیل بیماری یا فقر برخی از ویتامین‎های ضروری بدن ایجاد شده باشد.

اگر بپرسید مهم‎ترین علت تیرگی لب چیست ؟ در پاسخ باید بگوییم که افزایش سطح ملانین در پوست لب باعث تغییر رنگ و سیاه ‎شدن لب‎ها می‎شود.

ملانین رنگدانه‎ای است که به ‏طور طبیعی در پوست وجود دارد و تغییر سطح آن باعث تغییر رنگ پوست می‎شود. با افزایش سن یا در اثر تماس مداوم نور خورشید با پوست، تولید ملانین در پوست افزایش پیدا می‎کند و این مساله باعث تیرگی پوست لب، صورت و بدن می‎گردد.

خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از انواع محصولات مراقبتی و درمانی مانند بالم لب و پمادهای مختلف، تیرگی لب‎ها را از بین برد. در ادامه به معرفی بهترین پماد برای رفع تیرگی لب می‎پردازیم. اما بهتر است ابتدا چند علت تیره شدن لب‎ را مورد بررسی قرار دهیم.

چه عواملی باعث ظاهر نامناسب در لبها میشوند؟

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات به‎خصوص سیگار، خشکی و سیاهی لب‎ها را به دنبال دارد. به‎همین‎دلیل می‎توان مهم‎ترین علت سیاه‏ شدن لب مردان و زنان سیگاری را مصرف بیش‎ازحد دخانیات دانست.

اما دخانیات چگونه باعث تیرگی پوست لب می‎شود؟ نیکوتین و بنزپیرن موجود در دود تنباکو باعث افزایش سطح ملانین پوست و در نتیجه تیرگی لب‌ها می‎شوند. همچنین دود تنباکو رطوبت لب‎ها را از بین برده و مشکلاتی مانند خشکی لب‎ها را به دنبال دارد.

مصرف بیش‎ازحد کافئین

مصرف بیش‎ازحد کافئین می‌تواند علت کبودی لب زنان و مردان باشد. در واقع کافئین ماده‎ای ادرارآور است که اگر به اندازه مصرف شود باعث خروج سموم بدن می‎شود. اما با افزایش مصرف کافئین در طول روز، آب بدن کاهش پیدا می‎کند و پوست لب‌ها خشک می‎گردد.

استفاده از لوازم آرایشی فیک یا بی‎کیفیت

به نظرتان دیگر علت تیرگی لب چیست ؟ بله، متاسفانه مصرف لوازم آرایشی بی‎کیفیت یا فیک نیز یکی از مهم‎ترین دلایل تیرگی لب‎ها است. متاسفانه امروزه برندهای لوازم آرایشی بسیاری در بازار به چشم می‎خورند که بسیاری از آن‎ها به تولید لوازم آرایشی بی‎کیفیت اما ارزان‎قیمت مشغولند.

با مصرف این محصولات احتمال سیاهی لب‎ها و ایجاد لک صورت وجود دارد. بنابراین توصیه می‎کنیم لوازم آرایشی مورد نیازتان را از برندهای معتبر تهیه کنید و به تاریخ انقضای این محصولات توجه داشته باشید.

کمبود کدام ویتامین باعث سیاهی لب میشود؟

حال که مهم‎ترین دلایل تغییر رنگ لب‎ها را شرح دادیم بهتر است بررسی کنیم که کمبود کدام ویتامین باعث سیاهی لب میشود.

ویتامین E در رطوبت‎رسانی به پوست نقش مهمی دارد و کمبود این ویتامین باعث خشکی و سیاهی پوست لب‎ها می‎شود. بنابراین کمبود ویتامین E می‌تواند علت تیره شدن لب باشد. به‎طورکل هرکدام از مشکلات زیر می‎تواند به دلیل کمبود ویتامین E ایجاد شود:

  • سیاهی لب: اگر سیاهی لب بر اثر آفتاب‎سوختگی باشد، کمبود ویتامین E می‌تواند این مشکل را تشدید کند. در واقع ویتامین E باعث بهبود آفتاب‎سوختگی پوست لب و صورت می‎شود و با کنترل سطح ملانین از سیاهی پوست لب‎ها جلوگیری می‎کند.
  • ترک لب: کمبود ویتامین E باعث خشکی پوست صورت و لب‎ها می‎شود. به این‎صورت احتمال پوسته‎پوسته‎شدن لب‎ها یا حتی ترک لب وجود دارد. در این موارد با ماساژ ویتامین E روی پوست لب‎ها می‎توان خشکی و ترک لب را درمان کرد.
  • زخم‎شدن لب‎ها: ممکن است کمبود ویتامین E باعث زخم‎شدن لب‎ها نشود اما ترمیم زخم را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین اگر پوست صورت، بدن و لب‎های شما دچار زخم شده، با استفاده از ویتامین E می‎توانید به ترمیم زخم‎ها سرعت ببخشید.

چه عواملی باعث ظاهر نامناسب در لبها میشوند؟

بیماری؛ علت کبودی لب زنان و مردان

ممکن است علت کبودی لب زنان و مردان یک بیماری زمینه‎ای یا مشکلاتی مانند کم‎خونی، فقر یا ازیاد آهن در بدن، آلرژی و… باشد. از بیماری‎هایی که باعث سیاهی لب‎ها می‎شوند می‌توان به انواع سرطان از جمله سرطان پوست و دیگر بیماری‎های پوستی از جمله سندرم لاژیر-هونزیکر اشاره کرد.

همچنین با مصرف برخی داروهای خاص احتمال تغییر رنگ پوست صورت و بدن وجود دارد که از این داروها می‌توان به تتراسایکلین، داروهای سیتوتوکسیک، داروهای ضد تشنج، داروهایی که در درمان روان‏پریشی به‎کار می‎روند و… اشاره کرد.

علت تیره شدن لب و راه‌های درمان این مشکل

اگر بیماری یا مصرف داروهای خاص علت سیاه شدن لب مردان و زنان نباشد، می‌توان با استفاده از راهکارهای زیر این مشکل را رفع کرد:

  • بالم لب: بالم لب بهترین پماد برای رفع تیرگی لب است زیرا لب‎ها را رطوبت‎رسانی کرده و از پوست حساس لب‎ها در برابر نور خورشید محافظت می‎کند. از این محصول مراقبتی می‌توانید حداقل ۲ بار در طول شبانه‎روز استفاده کنید.

چه عواملی باعث ظاهر نامناسب در لبها میشوند؟

  • اسکراب لب: اسکراب لب یک محصول مراقبتی است که باعث از بین رفتن سلول‎های مرده پوست لب و تحریک گردش خون در لب می‎شود. با یک یا دوبار اسکراب پوست لب در طول هفته، می‎توانید باعث بهبود و رفع سیاهی لب‎ها شوید.
  • ماسک لب: برای درمان سیاهی لب‎ها می‎توانید از انواع ماسک آبرسان و روشن‎کننده لب نیز استفاده کنید. این محصولات باعث بهبود ظاهر لب‎ها می‎شوند و در کاهش سیاهی پوست لب‎ها نقش موثری دارند.
  • لیزردرمانی: اگر به‌دنبال راهی برای درمان سریع تیرگی لب‎هایتان می‎گردید بهتر است حتماً روش لیزردرمانی را امتحان کنید. در این روش لایه‎های مرده پوست لب با استفاده از پرتو‌های نور لیزر از بین می‎روند و پوست لب‌ها روشن و جوان می‎شوند.

جمع‎بندی

همان‎طورکه مشاهده کردید علت سیاه شدن لب مردان و زنان می‌تواند مصرف دخانیات، آلرژی، مصرف کافئین، مصرف داروهای خاص یا کمبود ویتامین E باشد. برای درمان این مشکل می‎توان انواع محصولات مراقبت از لب را به روتین پوستی خود اضافه کرد.

از میان این محصولات می‌توان به ماسک لب، اسکراب لب و بالم لب اشاره کرد که همگی در بهبود تیرگی لب‌ها موثر هستند. البته از این محصولات می‌توانید در جهت پیشگیری از تیرگی لب‎ها نیز استفاده کنید.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که درمان تیرگی لب‌ها با استفاده از محصولات مراقبتی نیاز به صبر و حوصله دارد. در واقع هیچ‎کدام از این محصولات نمی‌توانند پس از یک یا دو بار استفاده معجزه کنند. اما در صورتی‎که روش‌های مراقبتی پوست را جدی بگیرید حداکثر پس از گذشت ۲ هفته متوجه تغییرات رنگ لب‎هایتان خواهید شد.

در انتهای مقاله در رابطه با روش سریع درمان تیرگی لب‎ها نیز توضیح دادیم که همان لیزردرمانی است. در این روش می‌توانید تیرگی لب‌ها را به سرعت از بین ببرید اما پس‎ازآن نیاز به مراقبت‌هایی از جمله استفاده از بالم لب خواهید داشت. به‎عنوان سخن آخر توصیه می‎کنیم محصولات مراقبت از پوست لب و صورت را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و حتماً به مواد تشکیل‌دهنده و تاریخ انقضای این محصولات توجه داشته باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید