نمی‌خواستیم زورکی خاص باشیم! – ایسنا

کارگردان نمایش «آلاء» می‌گوید: برای اجرای نمایش‌مان دنبال شیوه‌ها و ساختارهای تازه بودیم اما نمی‌خواستیم به زور، خاص باشیم.

محمد کاظم‌تبار که به تازگی اجرای عمومی نمایش «آلاء» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده، در گفتگو با ایسنا از ویژگی‌های این اثر نمایشی می‌گوید و یادآوری می‌کند که شرایط اسفند امسال برای اجرای تئاتر با اسفندهای گذشته متفاوت است.

او که خود متن نمایش «آلاء» را هم نوشته، درباره داستان آن می‌گوید: دنبال ایده و ساختار تازه‌ای در تئاتر دفاع مقدس بودم . در ذهن خودم دنبال عاشقانه‌ای بودم که در دل جنگ رخ بدهد اما قصه‌ای تکراری نباشد که قبلا دیده باشیم تا اینکه ایده «آلاء» به ذهنم رسید که درباره قصه عشق یک دختر عراقی به یک مرد ایرانی است و بعد از پرورش این ایده به داستان «آلاء» رسیدیم که خوشبختانه با قصه‌های دیگری که در حوزه دفاع مقدس دیده‌ایم، متفاوت است.

کاظم تبار که در اجرای این نمایش از «اریال یوگا» بهره می‌گیرد، در این باره توضیح می‌دهد: بعد از شکل‌گیری قصه به دنبال ساختار بودیم و دوست داشتیم این نوآوری را در سبک اجرایی هم داشته باشیم که «اریال یوگا» به ذهن‌مان رسید و البته این شیوه تازه در پی داستان تازه اتفاق افتاد یعنی نمی‌خواستیم به زور خاص باشیم بلکه محتوای کار ما را به سمت استفاده از این شیوه سوق داد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی شما برای اولین بار شیوه‌ای را اجرا می‌کنید، چون قبلا تجربه نشده، نمی‌توانید از آزمون و خطاهای دیگران استفاده کنید بلکه خودتان هستید که آزمون و خطا می‌کنید. برای ما مهم بود که این شیوه بر کار بنشیند و انتخاب اریال یوگا در جهت داستان کار بود.

این کارگردان درباره انتخاب شیوه تک‌گویی برای اجرای این نمایش هم می‌گوید: ما قصه آلاء را از ۱۵ سالگی او تا زمان شهادتش می‌بینیم. نقاط طلایی این قصه طوری نبود که بخواهد چند شخصیت دیگر هم داشته باشد. بهتر بود تنها راوی اجرا خود آلاء باشد چون اوست که همه اتفاقات را رقم می‌زند.

کاظم‌تبار درباره ممیزی‌های احتمالی این نمایش توضیح می‌دهد: سال‌هاست در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنم . تا به حال به جز پوسترهایم، هیچ گرفتاری دیگری با ممیزی نداشته‌ام و در این نمایش هم هیچ مشکلی از این بابت نداشتیم.

نمی‌خواستیم زورکی خاص باشیم!

او درباره میزان رضایتش از زمان اجرای این نمایش که همزمان با روزهای پایانی سال و شلوغی‌های ماه اسفند است، می‌گوید: یک کار خوب در هر شرایطی می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. سال گذشته همین تجربه را با این نمایش در تالار مولوی داشتیم و هرچه می‌گذشت، بر شمار تماشاگران‌مان افزوده می‌شد. از طرف دیگر امسال فصلی که بتوان از آن به عنوان گُل تئاتر یاد کرد، نداشتیم چون معمولا یکی از ماه‌های پر رونق و در اصطلاح گُل تئاتر، مهر است که امسال عملا چنین چیزی نداشتیم. بنابراین در این شرایط اسفند، می‌تواند به عنوان یک ماه پررونق برای تئاتر مورد توجه باشد. بخصوص که این روزها نمایش‌های زیادی روی صحنه نیستند که معرفی یک کار و جذب تماشاگر برای آن خیلی سخت شود.

کاظم‌تبار در پاسخ به پرسشی درباره شیوه‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی این نمایش هم می‌گوید: فعلا با پیامک جلو می‌رویم. حالا که اینستاگرام خیلی نفتی است و اطلاع‌رسانی در آن با سرعت خیلی پایینی انجام می‌شود، بنابراین از تبلیغ دهن به دهن هم استفاده می‌کنیم بخصوص که خوشبختانه اجرای ما در جشنواره فجر بازخورد خوبی هم داشت و کار در جشنواره دیده شد.

به گزارش ایسنا، نمایش «آلاء» از آثار برگزیده چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش بازیگری است که تا روز بیست و دوم اسفند ماه به اجرای خود ادامه می‌دهد.

مرجان آقا نوری بازیگر، فرهاد قائمیان و محمدرضا آزاد فرد صدا، المیرا سبزه زار طراح حرکات اریال یوگا، امیرآقاجان طراح حرکت، تینا ساوجبلاغی طراح لباس، عاطفه ابیضی طراح گریم، رضا خضرایی طراح نور، رامین رستمی طراح پوستر و بروشور، محمد علی رحمانی موسیقی، علی خاتمی طراح صدا و ساخت موسیقی، حامد گودرزی مدیر تولید، علیرضا افیونی ومبین آریا گروه کارگردانی، سینا ییلاق بیگی مشاور طراح صحنه، فاطمه عرب عکاس گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «چیزی تا سحر نمانده، لحظه وداع اندوهگین نیست. هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد. اکنون که جدایی بینمان جاری است. من به طلوع خورشید و صالمان ایمان دارم. به خنده‌های ممتد کنار هم، به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق تبلور وجودی مان می شود.»

نمایش «آلاء» ساعت ۲۰:۱۵ با مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. 

انتهای پیام

   

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید