حاشیه‌های آغازین جشنواره فیلم فجر و حاشیه‌های ناتمام رائفی‌پور

آغاز جشنواره فیلم فجر، پایان جشنواره تئاتر فجر، حاشیه‌های رائفی‌پور و واکنش وزیر ارشاد، موضع پیمان جبلی و ساترا درباره شبکه نمایش خانگی، اظهارات رضا کیانیان و عزت‌الله ضرغامی و نیز وضعیت بافت تاریخی شیراز از خبرهای مهم هفته دوم بهمن ماه بودند.

به گزارش ایسنا، بعد از اتفاق‌هایی که فضای جامعه در پاییز امسال با آن روبه‌رو شد قابل پیش‌بینی بود که جشنواره فیلم فجر به عنوان بستری برای یکسری بازخوردها استفاده شود.‌ با این حال پس از تمام حاشیه‌های چند وقت اخیر و اطلاع‌رسانی‌های قطره‌چکانی از جشنواره، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه رسانه و برج میلاد به عنوان خانه جشنواره و محل استقرار بخش بازار بین الملل و هنرمندان آغاز شد.

در این باره بیشتر بخوانید:

حاشیه‌نگاری از روز اول جشنواره فیلم فجر / استقبال آرام

این در حالی بود که نشست خبری جشنواره فیلم فجر تنها دو روز مانده به شروع این دوره از جشنواره و در روز دوشنبه برگزار شد. مجتبی امینی به عنوان دبیر این جشنواره درباره برخی هنرمندان که فیلم در جشنواره دارند اما به حضور در این رویداد تمایل ندارند، گفت: شاید مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی ولی حاشیه‌ها در بستر عدالت خواهی نمایش فیلم‌ها تاثیری نخواهد داشت و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است.

مروری بر دو روز اول جشنواره فیلم فجر

در شب نخست این جشنواره، فیلم‌های «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و «شماره ۱۰» کاری از حمید زرگرنژاد در پردیس ملت به نمایش درآمدند و نشست خبری آن‌ها برگزار شد. 

در نشست خبری «استاد» بهروز افخمی با اشاره به اینکه قصد داشته این فیلم را با موضوع جنبش «می‌تو» به شکل کمدی بسازد، گفت که استخاره‌های خیلی خوبش از قرآن، او را به ساخت و همکاری در این فیلم به عنوان تهیه‌کننده ترغیب کرده است. در بخش دیگری از این نشست کارگردان فیلم «استاد» گفت که توسط اعضای شورای قبلی پروانه ساخت سینمایی و برخی بازیگران از ساخت فیلمش پرهیز داده می‌شد.

حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم «شماره ۱۰»، فیلم بعدی نمایش داده شده در سینمای رسانه‌های جشنواره نیز در نشست خبری این فیلم، با تاکید بر اینکه فیلمش درباره تنها فرار موفق یک اسیر ایرانی در دوران جنگ است، ابراز امیدواری کرد تا شرایطی فراهم شود که به بهانه جشنواره به زلزله‌زدگان خوی کمک شود.

در روز اول جشنواره فجر بنا بر گفته رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، سینماهای کشور قریب به صدهزار نفر جمعیت را تجربه کردند و گیشه‌ها موفق شدند نزدیک به ۲ میلیارد تومان بلیت بفروشند، البته بعضی این اتفاق خوب را نمی‌خواستند.

دومین روز جشنواره فیلم فجر نیز میزبان نمایش «آه سرد» نخستین فیلم بلند داستانی ناهید صدیق، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری بود. 

در نشست خبری فیلم «آه سرد»، کارگردان فیلم با اشاره به دلیل حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: در شرایطی در اینجا هستیم که خیلی حالمان خوب نیست. حال من که خیلی خوب نیست ولی به هرحال فیلمی ساخته شده و مهمترین بهانه من برای شرکت در جشنواره رساندن این مولود به سرمنزل مقصود بود. معتقدم نگاه به حقوق زنان در این سرزمین در حال تغییر است.

همچنین نشست پرسش و پاسخ فیلم «جنگل پرتقال» با تاخیر کارگردان برای حضور در جلسه، صحبت از آزادی دو فیلمساز بازداشتی و آینده سینما برگزار شد.

نشست خبری آخرین فیلمی‌ اهالی رسانه در روز دوم جشنواره در حالی برگزار شد که در این نشست فقط تهیه‌کننده و کارگردان حضور داشتند. همچنین کارگردان‌های فیلم «یادگار جنوب» با تاکید بر اینکه در این فیلم علیرغم امکانی که داشتند، هیچ دروغی نگفتند، از دلایل انتخاب صابر ابر برای ایفای نقش بدون اینکه چهره‌اش شناخته شود و بیهوشی او به‌خاطر گریم سنگین صحبت کردند.

همچنین با اعلام رییس سازمان سینمایی، فیلم‌های بخش بین‌الملل فجر معرفی شدند. ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور جهان به بخش جشنواره جشنواره‌های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر راه یافتند و ۱۱ فیلم‌ساز انجمن سینمای جوانان ایران در بخش رقابتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای کسب سیمرغ حضور دارند و همزمان با برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر نمایشگاه نوستالژی فیلم فجر در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار می‌شود و  هیات انتخاب و داوری بخش کوتاه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اسامی فیلم‌های راه‌یافته به این بخش را اعلام کرد.

از سویی هم سه برنامه «نقد سینما»، «سینما ملت» و «هفت» در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از شبکه‌های چهار، پنج و نمایش پخش می‌شوند.

رضا کیانیان جشنواره را تحریم نمی‌کند!

در رزوهای گذشته فشار برای تحریم جشنواره فیلم فجر از طرف عده‌ای بر هنرمندان وارد شد، رضا کیانیان اما معتقد است: من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم.

جشنواره‌ای که به پایان رسید

همچنین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شامگاه سه‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد و این در حالی بود که نامزدهای این جشنواره دقایقی پیش از شروع مراسم اختتامیه و در یک اقدام عجیب با اعلام نتیجه نهایی چند بخش‌، منتشر شد.

نشست خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکشنبه، نهم بهمن ماه در کتاب‌خانه کتاب در حالی برگزار شد که مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه «ادبیات هیاهو ندارد» در عین حال از اهالی رسانه خواست که «برایش هیایو درست کنند تا محصول  خلوت فردی افراد به متن جامعه بیشتر راه‌ پیدا کند.» همچنین در این نشست نامزدهای هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» معرفی شدند.

فراخوان سی‌امین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی منتشر شد و این‌که دبیرخانه‌ جایزه‌ کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» همزمان با اعلام فراخوان بخش ویژه شاعران بدون کتاب و این‌که پذیرای مقاله‌های بخش جنبی با موضوع شعر انتقادی و اعتراضی خواهد بود، مهلت شرکت در بخش کتاب سال را تمدید کرد.

حاشیه‌های رائفی‌پور و واکنش وزیر ارشاد

در حالی که کمتر از ۲۰ روز به برپایی جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است، به نظر می‌رسد این جشنواره توسط دبیرِ خود با حاشیه جدیدی مواجه شده است. دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در آستانه برگزاری این جشنواره  اقدام به بازنشر ویدیویی قدیمی از اظهارات علی‌اکبر رائفی‌پور، حاوی لفظی ناشایست و رکیک درباره هنرمندان موسیقی، پرداخته و ادامه همکاری با جشنواره را به عذرخواهی رسمی او از اهالی موسیقی منوط دانست؛ در پی انتشار این ویدیو در فضای مجازی با محتوای «توهین به هنرمندان حوزه موسیقی» که با واکنش برخی دیگر از اهالی موسیقی از جمله نامه ۳ عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران خطاب به وزیر فرهنگ همراه بود، محمد مهدی اسماعیلی دستور پیگیری ویژه را در این‌باره صادر کرد.

این در حالی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفی‌پور، حواشی برخی فیلم ها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و… مورد پرسش قرار گرفت.

اسماعیلی همچنین در جلسۀ اخیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، خواستار فعال‌ شدن دبیرخانه این کمیسیون شده است.

وزیر ارشاد همچنین  چهارشنبه شب ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ضمن حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، درباره حواشی جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، رویکردهای دولت به این رویدادها، نمایشگاه‌های صنایع فرهنگی، برنامه‌های پیش رو برای فعالان رسانه‌ای و اقدامات انجام‌شده اخیر در حوزه فرهنگ و هنر گزارشی ارایه کرد.

حاشیه‌های شبکه نمایش خانگی، موضع جبلی و ساترا

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره انتقادها مبنی بر وضعیت تنظیم گری «وی او دی» ها و نامه یکی از نمایندگان مجلس به دبیر مرکز ملی فضای مجازی که عنوان کرده بود «از ابزار اینماد و بستن درگاه بانکی سیستم های VOD استفاده سلیقه ای شده است»، تاکید کرد: کاربران حق دارند بدانند برای تماشای یک فیلم یا سریال در یک پلتفرم چقدر هزینه می دهند و در این مسیر نمایندگان محترم قاعدتاً مدافع حقوق مردم خواهند بود.

همچنین انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به انتشار اخباری مبنی بر درخواست پیمان جبلی برای فیلتر کردن یکی از پلتفرم‌های عضو این انجمن واکنش نشان داد.

پیمان جبلی هم دباره موضع اخیر خود در قبال «وی‌اودی‌ها»، نزول سطح کیفی سریال‌های تلویزیون، حل مشکل سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی و سرنوشت «خندوانه» و «دورهمی» اظهار نظر کرد. او تاکید کرد که صداوسیما در برابر شبکه نمایش خانگی نایستاده و برنامه‌هایی مثل «دورهمی» و «خندوانه» هم فعلا در اولویت تولید نیستند.

در ادامه معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از حضور مشاور دادستان کل کشور برای مطلع شدن از روند تصمیم‌گیری برای مجوزها در ساترا خبر داد.

در نهایت معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، در قبال آنچه «اظهارات و شبهه‌افکنی برخی اشخاص درباره جایگاه قانونی ساترا برای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» خوانده است، بیانیه‌ای صادر کرد. آخرین موضع ساترا بر این اساس است که هیچ سریالی نباید بدون اخد مجوز از آن‌ها منتشر شود.

نقدی به بهروز افخمی

عبدالحسین فرزاد، در پی انتشار مصاحبه بهروز افخمی با ایسنا، در نقدی به او نوشت: ایشان و خیلی دیگر از دوستان فیلمساز ظاهرا اکنون حرفی برای گفتن ندارند و اگر دارند (که حتما دارند) می‌ترسند به نقد سیاسی وارد شوند، چون ممکن است موقعیت خود را از دست بدهند.

زلزله خوی، ترک‌خوردگی چندبنای تاریخی و کمک‌های رضا صادقی و دیگر هنرمندان

گفت‌وگویی هم با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی درباره پایش بناهای تاریخی شهرستان خوی پس از دو زلزله اخیر که آخرین زلزله ۵.۹ ریشتر قدرت داشت و متاسفانه با تلفات انسانی همراه بود، داشتیم که طبق اعلام او «خش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در خوی بر اثر زلزله ترک خورده‌ و تخریب شده‌اند، درحالی‌که آرامگاه شمس آسیب جدی ندیده است.»

هاشم مرادی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستقل سینمایی «ایمو» با انتشار ویدیویی از قصد خود برای تقدیم بخشی از درآمد حاصل از نمایش این فیلم به مردم زلزله‌زده شهر خوی خبر داد. همچنین تماشاخانه «هامون» و «عمارت نوفل لوشاتو» به عنوان دو مجموعه نمایشی اعلام کرده‌اند که کمک‌های مردمی را برای کمک به این زلزله‌زدگان جمع‌آوری می‌کنند.

سینا ذکایی ـ از نوازندگان سازهای بادی ـ نیز از برگزاری دورهمی به منظور کمک به زلزله‌زدگان خوی خبر داد و اینکه قرار است به همین منظور در این دورهمی بنوازد.

همچنین در پی این وضعیت رضا صادقی پس از مدت‌ها با هدف خیرخواهی و همراهی با مردم این منطقه ۲۵ بهمن ماه در سالن میلاد نمایشگاه به روی صحنه می‌رود. بر اساس آنچه اعلام شده، تمامی عواید این کنسرت برای تهیه ملزومات مردم دچار زلزله خوی هزینه خواهد شد.

حواشی از سینمای ایران و جهان 

سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس به کار خود پایان داد و سینماگران ایرانی با دو فیلم غیر ایرانی موفق به کسب جایزه از این رویداد سینمایی شدند و فیلم سینمایی «لامینور» اثر داریوش مهرجویی در سومین حضور جهانی خود در جشنواره موسن بلژیک به نمایش درخواهد آمد.

جشنواره فیلم‌های ایرانی در شیکاگو امسال میزبان نمایش منتخبی از آثار ابراهیم گلستان و چند فیلم سینمای روز ایران از «جنگ جهانی سوم» تا «برادران لیلا» خواهد بود.

«آندره آ ریسبرو» برای بازی در درام کم‌هزینه و مستقل «به لزلی» پس از کمپین لحظه آخری از سوی افراد مشهور از جمله «کیت وینسلت» و «گوئینت پالترو»، به شکل شگفت‌انگیزی در میان نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن امسال قرار گرفت و پس از آن برخی اتهامات درباره استفاده از تاکتیک‌های ناعادلانه از سوی تیم تبلیغاتی این فیلم موجب شد آکادمی ضمن بررسی این موضوع به بازنگری داخلی رویه‌های انتخاباتی بپردازد، این در حالی است که آکادمی اسکار پس از بررسی اعلام کرد که نامزدی «آندره آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن، لغو نخواهد شد.

این در حالی است که پس از نامزدی غیرمنتظره «آندره‌آ ریسبرو» که ظاهراً به قیمت حذف دو بازیگر مطرح سیاه پوست یعنی «ویولا دیویس» برای فیلم «زن پادشاه» و «دانیل ددوایلر» برای فیلم «تیل» بوده است، اسکار با حواشی فراوانی  همراه شده و پس از  ۲۰۱۶ ، هشتگ اسکار_خیلی_سفید همزمان با انتقاد از آکادمی بار دیگر در فضای مجازی پررنگ شده است.

جشنواره فیلم برلین هم اعلام کرد که جایزه دوربین برلیناله امسال خود را به «کارولین چمپوتیر» فیلمبردار آثار کارگردانان مطرح سینمای فرانسه اعطا خواهد کرد. همچنین فهرست داوران جشنواره برلین ۲۰۲۳ اعلام شد.

شکوه هنرمندان ایرانی 

موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خود را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی خریداری شد؛ این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان شرکت‌کننده در این حراج آنلاین، فروخته نشد.

مجسمه ماهی نارنجی الکساندر کالدر، اثری با شهرت جهانی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که پنج سال بود در مخزن نگهداری می‌شد، بار دیگر به فضای مرکزی موزه بازگشت.

کنسرت بعدی را چه کسی می‌گذارد؟

مهدی مدرس، خواننده جوانی که گفته می‌شود پس از چند سال به تازگی دوباره موفق به دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه موسیقی شده است، پس از «زانکو» به روی صحنه می‌رود.

در ادامه، محمدحسین توتونچیان ـ تهیه کننده موسیقی ـ در واکنش به برخی انتقادها و هجمه‌ها نسبت به برپایی کنسرت ها و اعتقاد بر واجب نبودن برگزاری اجراهای موسیقی، به ایسنا گفت: «اگر بخواهیم با این نگاه پیش برویم، بسیاری از شغل‌های دیگر هم واجب نیستند ولی کسی به آنها اعتراض نمی‌کند؛ مثلا چه مسئله حیاتی در فعالیت فروشندگان لوازم آرایشی هست؟ و یا مگر باز بودن کافه‌ها و رستوران ها برای مردم واجب است؟ آیا نمی‌توان همان غذا و قهوه را در خانه خورد؟ چه تفاوتی دارد به جای کافه رفتن در خانه خود قهوه‌تان را بنوشید؟»

 مراسم رونمایی از نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس»، برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و در جریان آن همچنین از چهار روزنامه‌نگار پیشکسوت تقدیر شد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران که از آبان سال ۱۴۰۰، مسئولیت اداره این موسسه را بعد از ادغام چند مؤسسه پیشین (خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و دفتر شعر و ادبیات داستانی) و تغییر دولت‌ برعهده گرفته است، با حضور در ایسنا، تجربه خود را یک تجربه منحصر به فرد می‌خواند، از انتقادش نسبت به مسائل دیده نشده در ادغام مؤسسه‌ها در خانه کتاب و ادبیات می‌گوید و تأکید دارد، بحث‌های فرهنگی در بودجه کشور جایگاه خود را هنوز پیدا نکرده است.

ضرغامی‌ای که کاندید نمی‌شود

در ادامه اظهارات حاشیه‌ساز و واکنش‌برانگیز عزت‌الله ضرغامی در روزهای اخیر، او متنی را در فضای مجازی در پاسخ به همه آن حاشیه‌ها منتشر کرد و در عین حال که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۸ را رد کرد، نوشت: «کسی گمان نکند که می‌تواند زودتر از این هشت سال، آلترناتیو باشد. «هرکس تحریک می‌شود نگاه نکند» هم مرّ صریح دستورات شرعی و موضع امام خمینی (ره) است. راهی جز گفت‌وگو نداریم. عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم نباید اینقدر هزینه داشته باشد. مردم را نسبت به دین خدا بدبین نکنیم.»

از گردشگری چه خبر؟

معاون گردشگری کشور  هم خبر داد که «تمام خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران به حوزه گردشگری تسری پیدا کرد.» 

از سویی هفته گذشته بلیت هواپیما با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شد که پس از ورود دادستانی به ماجرا با اعلام این‌که قیمت‌های جدید مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست، قیمت‌ها به پیش از این گرانی برگشت و در عین حال تاکید شد که اضافه‌دریافتی‌ها باید به مردم برگردانده شود. اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی از این دستور تمکین نمی‌کنند.

بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات ترکیه، ۲.۳ میلیون نفر ایرانی در سال ۲۰۲۲ به ترکیه سفر کرده‌اند. 

«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در یونسکو 

همچنین در جریان هجدهمین نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی یونسکو، سه محوطه در کشورهای اوکراین، یمن و لبنان همزمان در دو فهرست «میراث جهانی» و «میراث در خطر» ثبت شدند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد، همچنین در خبر دیگری اطلاع داد که بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سراسر کشور در روز شنبه ۱۵ بهمن‌ماه به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی (ع)، رایگان است.

از یک هشدار مرمتی تا یک اعلام تخریب

جامعه باستان‌شناسانی ایران به شیوه مرمت دژ دو هزار ساله «رَشکان» در شهرری تهران اعتراض کرد و نسبت به آنچه بر میراث فرهنگی و تمدنی کشور می‌گذرد، هشدار داد. علاوه بر این یک فعال میراث فرهنگی از تعرض و آسیب‌های فراوان جویندگان گنج به یک گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس خبر داد.

نفس‌های بافت تاریخی شیراز به شمارش افتاد

یک استاد دانشگاه پس از بررسی و پرس‌وجوهای میدانی از بافت تاریخی شیراز، از آغاز شمارش معکوس برای تخریب تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: در این شرایط سخت زندگی، به ساکنان فرصتی چند روزه برای ترک خانه‌ها داده شده و چنانچه خانه‌ را ترک نکنند آب، برق و گاز آن‌ها قطع خواهد شد.

در ادامه باستان‌شناسان در کاخ گلستان، بنایی قدیمی‌تر از این مجموعه تاریخی، کشف کردند همچنین یک مجسمه رومی و باستانی به شکل «هرکول» ‌ هنگام تعمیر سیستم فاضلاب زیر یک پارک واقع در رم کشف شد و فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب موفق شد زنجیر و آویزی تاریخی از جنس طلا در یکی از شهرهای انگلستان کشف کند که گمان می‌رود به یکی از خاندان‌های سلطنتی بریتانیا تعلق داشته است.

چند “درگذشت”

دست آخر این‍که لیدا نیک‌فرید ـ استاد رشته پرستاری و داستان‌نویس، محسن دلواری‌زاده _ شاعر_ در ۷۲ سالگی، مسعود سپهر ـ هنرمند باسابقه عرصه گرافیک،  پیتر دوبروین، استاد بازنشسته‌ ادبیات فارسی دانشگاه لیدن، در سن ۹۲ سالگی و آنی ورشینگ بازیگر آمریکایی که بیشتر برای ایفای نقش در سریال «۲۴»‌ شناخته می‌شود، در این هفته درگذشتند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید