فیلم‌های جشنواره فجر امسال مشکل سوژه داشتند

منتقد سینما در گفت‌و‌گو با آنا:

مشکل بزرگ فیلم‌های جشنواره امسال و سینمای ایران از نگاه یک منتقد سینما سوژه‌یابی است.

هنگامه بیگ‌زاده منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا درباره کیفیت آثار ارائه شده در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم امسال از آن دوره‌هایی بود که فیلم یا فیلمسازی که مخاطب و منتقدان را شگفت‌زده کند نداشتیم. این در حالی است که معمولاً این فیلم‌اولی‌ها هستند که شگفتی ساز می‌شوند و در این دوره هم تعداد کارگردان‌های فیلم اولی زیاد بود اما در بین آنها پدیده قابل توجهی دیده نشد.

وی اظهار کرد: در مجموع، باید بگویم از حیث فنی و محتوایی پیشرفت چندانی نداشتیم اما خیلی هم به عقب برنگشتیم. با محدودیت‌هایی که گاهی دست کارگردان و بازیگر را می‌بندد،  فکر می‌کنم فیلم‌هایی قابل قبولی داشتیم هرچند آثاری هم بود که دلیل تأیید آنها از سوی هیئت انتخاب برای من و احتمالاً بسیاری از مخاطبان روشن نیست.

این منتقد و صداپیشه ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل فیلم‌های ما که در این جشنواره هم خودش را نشان داد سوژه‌یابی درست است. اغلب آثار امسال سوژه‌ها و روایت‌های تکراری داشتند. آن فیلم‌هایی هم که ریشه در واقعیت‌های تاریخی داشتند، در پرداخت سوژه‌ها چندان موفق نبودند. سوژه‌ها عمدتاً در یک چرخه معیوب گرفتار شده‌اند که برای مخاطبان به ویژه در اکران عمومی جذابیت نخواهد داشت. به نظرم فیلمسازان باید بیشتر دغدغه اکران را داشته باشند تا این که بخواهند نظر مثبت منتقدان و هیئت داوران جشنواره را جلب کنند.

فیلم‌های جشنواره فجر امسال مشکل سوژه داشتند

** توقع از بازیگران بیشتراز فیلمسازان بود

بیگ‌زاده عنوان کرد: از سوی دیگر امسال سطح بازی‌ها هم ضعیف بود در حالی که بازیگران اغلب فیلم‌ها، چهره ‌های مطرحی بودند و سوابق خوبی داشتند. یعنی مخاطب به نسبت فیلمسازانی که اغلب فیلم اولی بودند از آنها توقع بیشتری داشت.

وی افزود: در مجموع، این کارگردانان فیلم اولی هم باید فاصله خودشان با سینمای روز جهان را کاهش بدهند و فیلم‌های بیشتری ببینند تا در آثار بعدیشان این خلاء جبران شود.

لازم به یادآوری است چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه به دبیری مجتبی امینی برگزار شد، شامگاه شنبه گذشته با معرفی برگزیدگان رشته‌های مختلف به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید