گلایه زلزله‌زدگان از «اردوغان»؛ غم و اندوه به خشم تبدیل شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت ۶ روز از زلزله عظیمی که هزاران نفر را در ترکیه به کام مرگ کشاند، غم و اندوه به دلیل احساس واکنش ناکارآمد، ناعادلانه و نامتناسب دولت ترکیه به خشم و تنش تبدیل شده است.

وبگاه شبکه خبری «الجزیره» روز یکشنبه در این باره نوشت، بسیاری در ترکیه ابراز ناامیدی می‌کنند که عملیات امداد و نجات به کندی پیش می‌رود و زمان ارزشمندی برای یافتن افراد زنده زیر آوار از دست رفته است. برخی دیگر، به ویژه در استان جنوبی «هاتای» نزدیک مرز سوریه می‌گویند که دولت ترکیه به دلایل سیاسی و مذهبی در ارائه کمک به منطقه‌ای که بیشترین آسیب را دیده  تاخیر داشته است.

در «آدیامان» در جنوب شرقی ترکیه، «بوسرا اوزتورک» بیرون خرابه‌های ساختمانی منتظر اقوام خود است ولی  گمان می‌‌شود که آن‌ها مرده باشند. وی گفت: «سه روز بیرون منتظر کمک بودم. هیچ کس نیامد. تیم‌های نجات آنقدر کم بودند.»

 

این احساس که برای یافتن اعضای خانواده‌های مدفون شده اقدامی انجام نمی‌شود در سایر نقاط منطقه زلزله نیز وجود دارد. در شهر آنتاکیا، مردم مقابل ساختمان آپارتمانی مجلل بودند که تخریب شده بود. بیش از ۱۰۰۰ نفر هنگام زلزله در این ساختمان ۱۲ طبقه بودند. ساکنان منطقه گفتند که هنوز صدها نفر در داخل ساختمان هستند.

«بدیهه کانماز» که پسر و نوه ۷ ماهه‌اش مرده از ساختمان بیرون کشیده شده بودند، گفت: «این یک ظلم است، نمی‌دانم چه بگویم. ما کیسه‌های اجساد را باز می‌کنیم تا ببینیم مال ما هستند یا خیر. ما حتی آنهایی را که تکه تکه شده‌اند را بررسی می‌کنیم.»

 

کانماز دولت ترکیه را به دلیل واکنش کند مقصر دانست و سازمان امداد و نجات ملی را متهم کرد که نتوانسته است به اندازه کافی عمل کند. او و سایرین در آنتاکیا ابراز عقیده کردند که  کمک به علویان در منطقه به اولویت پایین برای دولت تبدیل شده است، زیرا به طور سنتی علویان کمی در رای گیری‌های ترکیه مشارکت دارند.

کانماز سازنده آپارتمانی را که خانواده او در آن کشته شده بودند، مقصر دانست. او گفت: «اگر می‌توانستم دستانم را دور گردن پیمانکار ببندم، او را تکه تکه می کردم.»

خبرگزاری رسمی ترکیه گزارش کرد  پیمانکاری که بر ساختن این ساختمان ۲۵۰ واحدی نظارت داشت، روز جمعه در فرودگاه استانبول قبل از سوار شدن به هواپیما برای خروج از کشور بازداشت شد.

سازمان ملل هشدار داده که دست‌کم ۸۷۰ هزار نفر در سراسر ترکیه و سوریه به غذای گرم نیاز دارند و بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در پی زمین‌لرزه در سوریه آواره شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت  هم گزارش داده که حدود ۲۶ میلیون نفر متحمل آسیب‌های ناشی از زمین‌لرزه شده‌اند (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مقاله مطابق با سامانه آنلاین، اقدام به نشر محتوا می نماید، در نتیجه مسوولیت نوشته های سایت بر عهده مراجع اصلی بوده و سایت ایواره هیچ مسوولیتی در قبال تمامی محتوای منتشر شده در سایت ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید