اولین سفر وزیر امور خارجه قزاقستان به عمان پس از 30 سال روابط دوجانبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در چارچوب سفر رسمی یک روزه وارد عمان و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر رئیس نهاد دیپلماتیک قزاقستان به مسقط با دعوت طرف عمانی و برای اولین بار در 30 سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور صورت گرفت.

تلئوبردی در ابتدای این سفر با «اسد بن طارق»، معاون نخست وزیر عمان در امور بین الملل دیدار و ابعاد اصلی روابط دوجانبه و مسائل مهم دستور کار بین المللی را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در بخشی از سخنان خود با بیان این که عمان یکی از کشورهای است که در سال‌های اول استقلال به «آستانه» کمک کرد، گفت: ما برای همکاری با مسقط اهمیت زیادی قائل هستیم.

در این دیدار بر لزوم توسعه تماس‌ها در بالاترین سطح اشاره و تمایل متقابل دو طرف برای ایجاد انگیزه جدید به همکاری‌های دوجانبه ابراز شد.

در مذاکرات وزیر خارجه قزاقستان با «عمان بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان طیف وسیعی از مسائل همکاری سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فرهنگی و بشردوستانه بررسی و به توسعه پویا و تدریجی روابط دو کشور اشاره شد.

در پایان این مذاکرات سران نهادهای دیپلماتیک قزاقستان و عمان توافقنامه بین دولتی در زمینه ایجاد کمیسیون مشترک بین دولتی و همچنین تفاهم‌نامه رایزنی‌های سیاسی امضا کردند و در مورد تعمیق بیشتر روابط همه جانبه به ویژه تشدید تعامل در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری در چارچوب کمیسیون مشترک دو کشور توافق کردند.

تلئوبردی در چارچوب این سفر همچنین با «سلطان الحبسی» وزیر دارایی عمان دیدار و در مورد توسعه سرمایه‌گذاری در قزاقستان تبادل نظر کردند.

دو طرف ضمن اشاره به بر وجود پتانسیل چشم‌گیر در توسعه تجارت دوجانبه بر لزوم انعقاد توافقنامه بین دولتی برای رفع مالیات مضاعف تاکید کردند.

حجم مبادلات تجاری قزاقستان و عمان در ماه‌های ژانویه – نوامبر سال 2022 میلادی 6.2 میلیون دلار را تشکیل داده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش داده است.

سرمایه گذاری عمان در اقتصاد قزاقستان از سال 2005 میلادی 253.4 میلیون دلار را تشکیل داده است. مسقط در سال 1998 برای ساخت کاخ «سلطنت سرای» در شهر آستانه قزاقستان 10 میلیون دلار به صورت کمک بلاعوض اختصاص داد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تمام مقالات سایت بر پایه استخراج اخبار روز، اقدام به انتشار خبر می نماید، فلذا مسوولیت این مقاله بر عهده پایگاه های اصلی بوده و سامانه بر خط ایواره هیچ مسوولیتی در قبال نوشته های سایت ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید