بحث درباره تغییر نگاه به زنان در جشنواره فجر

کارگردان فیلم« آه سرد» با اشاره به دلیل حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: معتقدم نگاه به حقوق زنان در این سرزمین در حال تغییر است.

به گزارش ایسنا،در دومین روز جشنواره فیلم فجر فیلم «آه سرد» ظهر روز پنجشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در سینمای رسانه‌ در پردیس ملت به نمایش درآمد که یک فیلم جاده‌ای و کم دیالوگ و با موضوع قتل ناموسی بود.

 نشست پرسش و پاسخ این فیلم با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و یکی از بازیگران اصلی، ایمان صدیق برگزار شد که ناهید عزیزی -کارگردان – در ابتدای نشست خطاب به خبرنگاران و عکاسان حاضر در سالن نشست گفت: در شرایطی در اینجا هستیم که خیلی حالمان خوب نیست. حال من که خیلی خوب نیست ولی به هرحال فیلمی ساخته شده و مهمترین بهانه من برای شرکت در جشنواره رساندن این مولود به سرمنزل مقصود بود.

پس از این صحبت مقدماتی عزیزی، رضا محقق تهیه‌کننده این فیلم هم گفت: ما که خیلی خوب هستیم و امیدوارم شما هم خوب باشید.

در ادامه‌ عزیزی درباره موضوع فیلمش گفت: من معتقدم نگاه به حقوق زنان در این سرزمین در حال تغییر است و هر روز امیدوارتر می‌شویم. مهمترین موضوعی هم که در این فیلم دستمایه قرار گرفته قتل‌های ناموسی و خانوادگی است که سعی کردم با نگاهی تازه آن را روایت کنم.

 البته قتل‌های ناموسی ریشه در خانواده و جامعه با هم دارد و قصد نداشتم به بخش قانونی این مسئله بپردازم. به نظرم در سینمای اجتماعی بیشتر می‌توان به یکسری مسائل و مشکلات تلنگر زد و صلاحیت بررسی قانونی را ندارم.

او درباره‌ی ریتم کند فیلمش بیان کرد: بخشی از این موضوع به سلیقه من برمیگردد و به آثاری که با تامل جای تفکر برای مخاطب باقی می‌گذارد بیشتر علاقه‌مندم. 

وی همچنین با عذرخواهی از اشکالاتی که در صدای فیلم وجود داشت، گفت: از رنگ فیلم که روی پرده سینما ملت دیده شوکه شده و رنگ اصلی فیلمش متفاوت‌تر بوده است. 

عزیزی که همسر احمد بهرامی ( کارگردان شهر خاموش) است، اشاره کرد که سینمایی که او در آن کار کرده مستقل است و بودجه زیادی نداشته که آن هم شخصی تامین شده و در این پروژه از حمایت تهیه‌کننده برخوردار بوده است. 

او سختی کار در ساخت این فیلم را تغییرات دمایی و هوای برفی جاده دانست که در مقطعی تا مرز یخ‌زدگی هم پیش رفتند.

رضا محقق، تهیه‌کننده «آه سرد» هم در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به اینکه آیا این فیلم را در گیشه موفق می داند؟ گفت:من هیچ‌وقت ناامید نیستم. سعی کردیم فیلمی شرافتمندانه، ابتدا برای سینما بسازیم و رسالت فیلم را هم مدنظر داشتیم به همین دلیل فکر می‌کنم اگر مخاطب حوصله به خرج دهد نکات تازه‌ای پیدا می‌کند.

او در ادامه با قدردانی از احمد بهرامی و اینکه سرمایه‌ای برای سینمای ایران است گفت: این سینمایی که دنبال می‌کنیم از جنسی است که باید در آن عشق داشته باشیم و بیزینس در آن نیست؛ پس باید از همه چیز خودت برای آن بگذری. نگاه من این است که تا آخر عمر در این مسیر فیلمسازی کار کنم چون جوان‌های زیادی در این کشور به دنبال ساخت فیلم هستند. من زلفم را به خدا گره زده‌ام…(او در این لحظه بعض کرد و نتوانست صحبت خود را ادامه دهد.)

بازیگر این فیلم در پاسخ به سوالی کنایی درباره میزان شناختش از بازی زیرپوستی گفت: من در هیچ کتاب تئاتری و سینمایی‌ و در دانشگاه واژه ای به نام بازی زیرپوستی ندیده‌ام. 

انتهای پیام 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید