هدف‌گذاری توسعه صنعت فضایی در بازه‌های ۳ ساله/تقسیم کار ملی فضایی از دولتی‌ها تا خصوصی‌ها

رییس سازمان فضایی ایران، موضوع سرفصل‌های برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور را در حوزه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همچنین در زمینه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف دانست و گفت: همچنین تهیه تقسیم کار ملی در دست اجرا است که برای هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی تقسیم کاری صورت گرفته است تا هر کدام در زمینه‌های تخصصی خود فعال شوند.

دکتر حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه طبق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران، در ۱۰ سال آینده کشور به یک قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی تبدیل خواهد شد، به جزئیات این سند اشاره کرد و گفت: این برنامه ۱۰ ساله دارای سرفصل‌هایی در حوزه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همچنین در زمینه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف است.

وی ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی و خدمات مبتنی بر داده‌های فضایی را از دیگر سرفصل‌های این سند نام برد و ادامه داد: این برنامه همچنین پیوست‌های مختلفی در زمینه ترویج، اطلاع‌رسانی و اقتصاد فضا دارد.

سالاریه خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری‌های مختلف در صنعت فضایی در این برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی در بازه‌های زمانی ۳ سال به ۳ سال پیش‌بینی شده است و بر اساس آن باید کلیه بخش‌های فضایی کشور فعال شوند تا کشور به هدف‌گذاری‌ها ترسیم شده در این صنعت برسد.

نگاشت ملی در صنعت فضایی

رییس سازمان فضایی ایران همچنین از تدوین تقسیم کار ملی در صنعت فضایی کشور خبر داد و یادآور شد: نگاشت نهایی و تقسیم کار ملی در دبیرخانه شورای عالی فضا در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: هدف این نگاشت ملی، فعال شدن بازیگران مختلف صنعت فضایی در بخش‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در زمینه‌های تخصصی است و بر اساس آن هر یک از این بازیگران در زمینه‌های تخصصی خود به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

سالاریه اضافه کرد: همچنین در حوزه پرتابگرها نیز تقسیم کار ملی صورت گرفته، به گونه‌ای که مجموعه وزارت دفاع و مجموعه هواو فضای سپاه هر کدام در حوزه‌های تخصصی خود فعال خواهند شد.

به گفته وی، جزئیات این تقسیم کار ملی در شورای عالی فضایی در حال نهایی شدن است.

رییس سازمان فضایی ایران در خصوص نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت فضایی، تاکید کرد: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در گام اول، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ریزماهواره‌ها و بهره‌برداری از خدمات مبتنی بر ماهواره‌های کوچک در “کلاس نانو” متمرکز می‌شوند.

به گزارش ایسنا، برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی ایران در حوزه‌هایی چون توسعه زیرساخت‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی، پرتاب ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در مسیر تعاملات بین‌المللی و اجرای پروژه‌های مشترک، اجرای طرح‌های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله‌هایی با وزن بالا متمرکز شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید