تاسیس یک شرکت برای توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان

معاون نفتی وزیر نفت خبر داد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: لازم است اعلام کنم شرکتی با نام شرکت دشت آزادگان اروند تشکیل و مدیرعامل شرکت تعیین شد و به‌عنوان نخستین اقدام، کار مطالعات جامع برای تهیه طرح توسعه میدان آغاز شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در حاشیه آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران درباره توسعه میدان آزادگان‌جنوبی توضیح داد و گفت: در مرحله نخست با قراردادی به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار، رسیدن به رقم تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه را در نظر داریم.

وی افزود: از ابتدای کار دولت سیزدهم تا به امروز همکاران من در شرکت ملی نفت ایران موفق به تولیدی کردن ۳۶ حلقه چاه در این میدان شده‌اند و تولید آن را از ۸۰ هزار بشکه به ۱۱۵ هزار بشکه در روز رساندند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نقش این شرکت را شتاب‌بخشی و تأمین و دریافت کالا‌های جدید برای این طرح دانست و تصریح کرد: به‌ویژه با تأمین کالا‌های خطوط لوله جریانی و اجرای چاه‌های حفاری‌نشده، شتاب معنادار و اهمیتی را برای این طرح رقم زدیم.

خجسته‌مهر از برنامه توسعه یکپارچه میدان آزادگان شمالی و جنوبی یاد کرد و ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با یک مجموعه سهام‌داری با ۶ بانک و صندوق توسعه ملی و چند شرکت اکتشاف و تولید امضا شد و لازم است اعلام کنم شرکتی با نام شرکت دشت آزادگان اروند تشکیل و مدیرعامل شرکت تعیین شد و به‌عنوان نخستین اقدام، کار مطالعات جامع برای تهیه طرح توسعه میدان آغاز شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تولید گاز و تحویل آن به شبکه سراسری توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران حدود یک میلیارد متر مکعب در روز برداشت گاز غنی دارد و از این مقدار بخشی از جمله گوگرد، اتان و گاز مایع (ال‌پی‌جی) جدا و گاز شیرین تحویل شبکه سراسری می‌شود.

**ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دانش‌بنیان کردن بخش بالادست صنعت نفت، توضیح داد: وظیفه ما در مرحله نخست افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی است که می‌توانند چالش‌های شرکت ملی نفت ایران را با راه‌حل‌هایی فناورانه برطرف کنند.  پس از آن کیفی‌سازی و بالا بردن بهره‌وری در شرکت ملی نفت ایران با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: از این منظر به‌دنبال ایجاد پیمانکار عمومی (GC) فناورانه بخش بالادستی شرکت ملی نفت ایران هستیم و بر همین اساس وزارت نفت تاکنون ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان را برای همکاری جذب کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از دستاور‌های همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یاد و تصریح کرد: در بخش حفاری موفق شدیم تجهیزات درون‌چاهی مربوط به عمیق‌ترین بخش‌های زمین‌شناسی با لایه‌های عمیق که نیازمند تجهیزات با متالوژی و آلیاژ ویژه هستند و نسبت به خورندگی سیالات ترش و اسیدی مقاومت دارند و اینکه در اعماق پایین فشارپذیری بالا داشته باشند، تولید کنیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: بر این اساس دو تجهیز مهم شامل رشته تکمیلی و تاج چاه یا سرچاهی را سفارش‌گذاری کردیم که ساخته شده‌اند و در مرحله تجاری هستند و حتی در میدان سپهر و جفیر استفاده شده‌اند و این دو، تجهیز راهبردی به‌شمار می‌روند.

وی بر لزوم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و اظهار داشت: حدود ۲۵۰ میلیارد بشکه نفت در لایه‌های عمیق زمین‌شناسی داریم که برای توسعه این بخش نیازمنداین تجهیزات هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگانی که از ایده‌های فناورانه استفاده می‌کنند، ساخته می‌شوند.

**سناریو‌های تولید ۴.۶، ۵.۷ و ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سناریو‌های مدنظر این شرکت برای رسیدن به تولید ۴.۶، ۵.۷ و برنامه بلندمدت تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت در روز اشاره و تصریح کرد: برای رسیدن به این میزان تولید از طریق اجرای گسترده طرح‌های حوزه ازدیاد برداشت نفت (IOR) و افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) اقدام و برای همین پایلوت‌های فناورانه را آغاز کردیم.

خجسته‌مهر از نخستین پایلوت فناورانه اجرا شده یاد کرد و گفت: این پایلوت بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پژوهشگاه صنعت نفت توافق و برای تزریق آب به میدان اهواز بنگستان اقدام شد. برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت، سهم افزایش تولید از طریق روش‌های ازدیاد برداشت حدود ۹۰۰ هزار بشکه است و این ظرفیت بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره قرارداد‌های ازدیاد برداشت دولت گذشته گفت: در دولت قبل با ۱۳ دانشگاه و ۲۲ میدان قرارداد‌هایی امضا شد، اما رویکرد آن زمان کامل نبود و موارد مهم چالش‌های بالادستی را به‌عنوان بخشی از وظایف دانشگاه‌ها در نظر نگرفته بودند. با آغاز کار دولت سیزدهم شرکت ملی نفت ایران ضمن تحکیم و تقویت آن قرارداد‌ها رویکرد را عوض کردیم و از میدان‌محور به مسئله‌محور تغییر دادیم و کار‌های بسیار مهم و اساسی و چالش‌های اساسی را به دانشگاه‌ها ارائه کردیم و با دادن چالش‌های اساسی میدان به دانشگاه خواستیم به‌طور ویژه به این چالش‌ها بپردازند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید