آرتروز زانو چیست :

آخرین روش درمان آرتروز زانو با آرتروسل در 2022 (به همراه مصاحبه دکتر صادقی )

یکی از اندام های اصلی و پر اهمیت پا و کل بدن زانو است. زانوها به دلیل فشار زیادی که متحمل می شوند، فعالیت نا مناسب  فرد و یک سری از بیماری های مادرزادی یا اکتسابی، دچار مشکل می شوند. این مشکلات می تواند در هر سنی، به ویژه افراد بالای ۶۵ سال رخ دهد. یکی از این اختلالات، آرتروز زانو است. امروز میخواهیم بیماری آرتروز زانو  و بهترین دکتر درمان آرتروز زانو رو به همراه جدید ترین متد درمانی به شما معرفی کنیم :

آرتروز زانو چیست :

در این بیماری، غضروف پوشاننده استخوان های درون مفصل زانو، تخریب می شوند؛ که نتیجه آن بروز اختلال در حرکت استخوان های مجاور هم می باشد. این بیماری، یک بیماری پیشرونده است؛ به علت نبود عصب درون بافت غضروفی، تخریب این بافت دردی ایجاد نمی کند و ادامه می یابد. آرتروز زانو می تواند از کیفیت زندگی بیمار به شدت بکاهد.

برای اطلاع بیشتر از این بیماری میتوانید به مقاله آرتروز زانو چیست و انواع تزریقات مفصلی مراجعه کنید .

بهترین دکتر درمان آرتروز زانو :

در روش های درمانی برای بهتر شدن و کاهش درد و التهاب در مفاصلی چون زانو انجام می شود ، جدا از اقدامات عادی مانند تجویز دارو های ضد التهاب ، مسکن و فیزیوتراپی و … ، از روش هایی مانند تزریق داخل مفصل زانو استفاده می شود.

تزریق داخل مفصلی یکی از روش های درمانی جدید برای بیمارانی که از عارضه های التهابی رنج میبرند. از این روش درمانی برای درمان و بهبود شرایط بیماری هایی مانند روماتیسم، آرتریت ها، نقرس، بورسیت و آرتروز های زانو استفاده شده است. در این روش درمانی با استفاده از سرنگ دارو مورد نظر و ترکیب های ضد التهاب مستقیما به داخل مفصل تزریق می شوند.

جدید ترین راه درمان تزریق داخل مفصلی تزریق آرتروسل می باشد که یکی از بهترین پزشکانی که در تهران این تزریق را انجام میدهد جناب دکتر محمد رضا صادقی هستند که امروز در این مصاحبه بیشتر با آقای دکتر و این  روش درمانی  آشنا میشویم :

معرفی دکتر صادقی :

جناب آقای دکتر محمد رضا صادقی جراح برتر ارتوپدی با بیش از ۱۱ سال تجربه کاری و بیش از ۱۶ هزار مراجعه کننده و که بیشتر از هشت هزار جراحی موفق داشتند و نزدیک به ۲۰۰۰ جراحی رایگان در مناطق محروم مانند سراب و … انجام داده اند و هم اکنون ایشان در بیمارستان تندیس مشغول به طبابت می باشند .

  •  جراح برتر ارتوپدی (جراح زانو ، لگن و …) دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • فوق تخصص زانو و تعویض مفصل از دانشگاه Knoppschoft آلمان
  • فلوشیپ درمان اختلال طول و انحراف اندام از Ilizarov  روسیه 
  • فلوشیپ تروما و شکستگی از AO  سوییس 
  • رتبه برتر بورد تخصصی جراحی ارتوپدی در ایران
  • دانشجوی برتر جراحی ارتوپدی دانشگاه تهران
  • دانشجوی برتر پزشکی عمومی دانشگاه تهران
  • عضو رسمی انجمن جراحان زانو و لگن آمریکا (AAHKS)
  • عضو رسمی انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS)
  • عضو رسمی انجمن لگن اروپا (EHS)
  • عضو برتر انجمن ارتوپدی، تروماتولوژی ایران POTA
  • عضو رسمی انجمن تعویض مفصل آسیا و اقیانوسیه APAS
  • عضو کمیته جهانی فلوشیپ های سیکات (Sicot Fellowship Committe)
  • عضو انجمن جهانی سیکات
  • عضو انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا
  • عضو انجمن جراحان ارتوپدی آسیا و اروپا
  • عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران 
  • با بیش از ۶ سال سابقه ی تحقیقات در زمینه ی درمان غیر جراحی آرتروز زانو در دانشگاه تهران
  • با بیش از ۵ سال سابقه ی تحقیقات در زمینه ی درمان شکستگی لگن در دانشگاه تهران
  • با بیش از ۴ سال سابقه ی تحقیقات در زمینه ی درمان غیر جراحی دیسک کمر و تنگی کانال نخاع در دانشگاه تهران

برای آشنایی با جناب دکتر صادقی میتوانید به سایت ایران ارتوپدیک مراجعه کنید .  

در ادامه به یک سری سوالات متدوال درباره آرتروز و آخرین متد درمانی آن ( تزریق آرتروسل ) که آقای دکتر صادقی پاسخ دادند میپردازیم با ما همراه باشید .

-آرتروسل چیست ؟

+با پیشرفت علم پزشکی و مرور زمان روش جدیدی برای درمان آرتروز زانو کشف شد که به آن سلول جفت یا به اصلاح آرتروسل (arthrocell) میگویند .

  Arthrocell یک نوع عصاره ی سلولی هست  که از جفت جنین به دست می آید که در مقایسه با پی ار پی حاوی ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ برابر فاکتور های رشد و سلول های بنیادی بیشتری می باشد.

برای اطلاع بیشتر راجب آرتروسل (Arthrocell) میتوانید به سایت دکتر محمد رضا صادقی(ایران ارتوپدیک) مراجعه کنید .

مدت زمان بهبودی آرتروز زانو بعد از تزریق آرتروسل (Arthrocell) چقدر است :

در صورت انتخاب بیمار مناسب برای انجام این تزریقات درد بیمار در هفته ی اول از بین می رود. ولی اثر اصلی  بهبودی بعد از یک ماه مشخص می شود.

کاندید های مناسب برای تزریق آرتروسل چه کسانی هستند :

همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید ، برای افرادی که بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب غضروف مفصلی داشته باشند این درمان تاثیر زیادی دارد. لازم به ذکر است هرچقدر میزان تخریب کمتر باشد اثر درمانی این محصول بیشتر می باشد. همچنین در افرادی که از نظر میزان  آرتروز کاندید جراحی تعویض مفصل زانو می باشند اما به دلایل مختلف مانند سن پایین یا عدم خواست بیمار حاضر به انجام جراحی نیستند کاندید مناسبی برای تزریق آرتروسل می باشند.

در ترزیق آرتروسل چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد:

  1. سلول‌ها باید استریل باشند و به هیچ وجه در معرض آلودگی محیط نباشند
  2. نکته‌ی مهم دومی که باید مد نظر قرار داد سلول‌ها حداکثر توانایی تاثیر این تزریقات زمانی هست که چرخه‌ی سرما و حفظ دوز ویال این دارو که توسط روش‌های مدرن تهیه شده کاملا رعایت شود و عدم رعایت درست این چرخه میتواند به کیفیت این تزریق آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزند و چه بسا علی‌رغم هزینه و درمانی که بیمار دریافت می‌کند تاثیر معنی داری دیده نمی شود.

 بنابراین توصیه میشه حتما برای تهیه این دارو با پزشک متخصص مشورت شود و قبل از تزریق هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد تا چرخه‌ی دارو تامین آن صدمه نبیند .

تزریق Arthrocell در چه کسانی کمتر توصیه نمیشود ؟

تزریق سلول بنیادین و آرتروسل در بیماران زیر توصیه نمیشود یا کمتر توصیه میشود :

  1. کسانی که مبتلا به استریتای شدید هستند (گرید سه و چهار هستند که با کاهش شدید فضای مفصلی تخریب گسترده‌ی مفصل و از دست دادن سطح استخوانی مفاصل در سمت استخوان ران یا در سمت استخوان درشت نی هستند).
  2. کسانی که در کنار آرتروز، دچار بیماری‌های التهابی شدید هستند توصیه نمیشود.
  3. گروهی از بیماران که بیماری‌های سیستمی کنترل نشده دارند مانند افراد مبتلا به دیابت که دیابت آنها کنترل نیست و سطح سرمی قند خونشان بالا است و هموگلوبین‌ A1C بالاتر از هفت دارند و درمان قند در بدن آنها به صورت درستی صورت نگرفته است، توصیه نمی شود. در این افرادباید  ابتدا قند خونشان به صورت دقیق و منظم کنترل شود تا اثر این بیماری و متابولیسم کاهش پیدا کند تا بتوانند از تزریقات داخل مفصلی سود ببرند.
  4. گروهی از افراد که مبتلا به بیماری‌های عروق محیطی هستند( کسانی که مبتلا به بیماریهای عروق محیطی هستند دچار بیماری‌های عروقی اندام تحتانی که باعث کاهش خونرسانی اندام تحتانی می شوند) توصیه میشود تزریقات داخل مفصل نداشته باشند. یا کسانی که دچار بیماری واریس شدید هستند. به این افراد توصیه می شود قبل از اینکه تصمیم به انجام تزریق داخل مفصلی از انواع مختلف و سلول‌های بنیادین بگیرند ، ابتدا دوره‌ی درمانی بیماری واریس و اختلالات عروقی شان را به پایان برسانند و بعد در صورتی که دوره‌ی درمان عروقی را انجام دادند کاندید تزریقات مفصلی می شوند.
  5. بیمارانی که دچار  اختلالات عصبی-عضلانی اندام هستند. مانند بیماری‌ فلج اطفال که امروزه چندان شایع نیست و یا افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب اندامی و اختلالات همزمان مفصلی هستند. مثل فردی که پارکینسون دارد و همزمان  دچار تنگی کانال یا دیسک کمر شدید می باشد. به این افراد  توصیه می شود که اول بیماریهای زمینه ای یا مثل تنگی کانال یا دیسک کمر شان درمان شود سپس برای تزریق داخل مفصل زانو اقدام کنند .

آخرین روش درمان آرتروز زانو با آرتروسل در 2022 (به همراه مصاحبه دکتر صادقی )

مراقبت های بعد از تزریق آرتروسل (Arthrocell) :

در مورد دوران بعد از تزریقات داخل مفصلی زانو توجه به یک سری نکات  اهمیت زیادی دارد. تا فردی که این تزریق برایش انجام می شود، دوره‌ی بهبودی نسبی یا کامل و بهتری داشته باشد. در واقع فرایند بهبود عملکرد زانو در فرد به حداکثر میزان ممکن برسد.

  1. اگر فرد اضافه وزن دارد قبل و بعد از تزریق حتما توصیه می شود که وزن خود را تا حد امکان پایین بیاورند. و از افزایش وزن در سال های آتی نیز اجتناب کنند.
  2. از تمامی عوامل آسیب زای زانو مانند دستشویی ایرانی، بلند کردن اجسام به نحو غیر اصولی، فعالیت های نا متناسب با سن و… اجنتاب کنند .
  3. نسبت به انجام ورزش های تقویت کنند عضلات اطراف زانو به صورت روزانه اقدام کنند.

آیا تزریق آرتروسل عوارضی دارد یا خیر ؟

مانند تمامی فرایند های تهاجمی که برای بیماران انجام می شود (جراحی ها، تزریقات و…) احتمال بروز عوارض جانبی در مورد تزریق آرتروسل نیز وجود دارد. اما در صورت رعایت اصول گفته شده در بالا و همچنین تبحر بالای پزشک در انجام فرایند تزریق احتمال بروز عوارض بسیار پایین و تقریبا نزدیک به صفر می باشد.

با تشکر از جناب آقای دکتر محمدرضا صادقی بابت توضیحات و نکات مهمی که راجب تزریق مفصلی آرتروسل در اختیار ما قرار دادند .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید