دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای تمدن آینده ایران اسلامی برنامه ریزی داشته باشند

ایسنا/اردبیل در نشست مشترک دانشگاهیان و حوزویان اردبیل مقرر شد تا دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای تمدن آینده ایران اسلامی برنامه ریزی داشته باشند.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه معین استان اردبیل شامگاه ۱۵ بهمن در نشست مشترک دانشگاهیان و حوزویان اردبیل ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی حوزه و دانشگاه قرار گیرد و برای تحقق این مهم برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری حوزه و دانشگاه را به جهاد علمی توصیه کرده اند، افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ۴۰ سال آینده را ترسیم کرده اند و تحقق آن را بر عهده حوزه و دانشگاه گذاشته اند.

چمنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ علمی در میان ۵۷ کشور اسلامی در حوزه استنادات رتبه اول و در حوزه تولیدات رتبه دوم را دارد، ادامه داد: امید می رود با تلاش بیش از پیش همانطوریکه در عرصه نظامی و دفاعی حرفی برای گفتن داریم، در عرصه علمی نیز به جایگاه واقعی خود در سطح دنیا برسیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه هر جا وحدت و همکاری وجود داشته پیشرفت و رشد نیز وجود داشته است، تصریح کرد: باید به دنبال راهکاری برای بازتعریف همکاری های حوزه و دانشگاه باشیم.

وی به تربیت جوانان ارزشی، انقلابی و جهادی به منظور سپردن آینده نظام به آنها تاکید کرد و گفت: حوزه باید در جهاد تبیین از روش های نوین استفاده کند. دانشگاه نیز در تدوین متون دروس از حوزه بهره گیرد.

رئیس دانشگاه معین استان اردبیل با بیان اینکه هدف حوزه و دانشگاه تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه باعث خواهد شد تا جهان بینی اسلامی در کشور پایه گذاری شود و این همان چیزی است که دشمن از آن ترس دارد.

چمنی به ضرورت توجه به حوزه علمیه در بخش پژوهش و فناوری تاکید کرد و گفت: باید به جامعه نشان دهیم که روحانیت نیز در عرصه علمی و پژوهشی فعال هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نوروزی مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل با اشاره به نقش اساتید در ارتباط با دانشجویان، گفت: پایه ریزی تمدن نوین ایران اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه مراکز علمی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی ۳۵۰ رشته مصوب در دانشگاه ها و ۴۵۰ رشته مصوب در حوزه علمیه وجود دارد، افزود: حوزه علمیه در خصوص تدوین مقالات علمی و پژوهشی و پایان نامه ها فعال است.

نوروزی با بیان اینکه حوزه های علمیه در خصوص مباحث کاربردی و عملی باید از دانشگاه ها استفاده کنند، تصریح کرد: در خصوص برنامه ریزی برای تمدن آینده ایران اسلامی باید نقطه مشترکی برسیم و این کار وحدت حوزه و دانشگاه  را به صورت عملی نشان خواهد داد.

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل نگاه حوزه به دانشگاه را نگاه علمی توام با احترام دانست و اظهارامیدواری کرد: رابطه بین حوزه و دانشگاه بیش از پیش تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل با تاکید بر همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی مشترک میان حوزه و دانشگاه، گفت: لازم و ضروری است با هم اندیشی و هم افزایی همدیگر خدمات ارزنده ای به جامعه ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عملی وجود دارد، ادامه داد: در حوزه تالیف کتب دانشگاهی، تقویت نسل سالم و توانمندسازی نیروهای تراز انقلاب اسلامی باید از ظرفیت حوزه های علمیه استفاده شود.

حسنی به ضرورت ورود دانشگاه و حوزه به جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر رهبر معظم انقلاب تاکید و خاطرنشان کرد: اخیرا دشمنان با تمام قوا وارد میدان شده اند تا ضربه ای به نظام وارد کنند. بر همین اساس هر کجا وحدت داشته باشیم پیروز می شویم و نمونه بارز آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل به استفاده از ظرفیت اساتید حوزه علمیه در بحث اندیشه تمدن ساز تاکید کرد و گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آماده است در خصوص تدوین کتب درسی دروس معارف از ظرفیت حوزه های علمیه استفاده کند.

وی همچنین از راه اندازی ستاد ازدواج دانشگاهیان استان خبر داد و در این زمینه همراهی حوزه علمیه را خواستار شد و گفت: کارگاه های آموزشی تربیت مشاور در حوزه خانواده نیز با حضور دانشگاهیان و حوزویان برگزار می شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید