بازماندگان در ترکیه همچنان زنده از زیر آوار بیرون کشیده می‌شوند

تقریبا یک هفته پس از وقوع زلزله ‌مرگباری که جنوب شرق ترکیه را ویران کرد، امدادگران در این کشور موفق شدند یک کودک هفت ماهه و یک دختر نوجوان را از زیر آوار بیرون بکشند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، رسانه های دولتی ترکیه گزارش دادند که این کودک بیش از ۱۴۰ ساعت پس از زمان زلزله در شهر هاتای نجات یافته است.

در همین حال نیز یک دختر ۱۳ ساله از زیر آوار ساختمانی در شهر غازی عینتاب بیرون کشیده شده است.

در قهرمان ماراش – کانون زمین لرزه ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه – نیز یک زن ۷۰ ساله از زیر آوار نجات یافته است.

مقام‌های ترکیه می‌گویند دو زن را که به مدت ۱۲۲ ساعت پس از زلزله مرگبار اخیر زیر آوارها مانده بودند، زنده بیرون کشیدند. 

بنابر گزارش یورونیوز، از سوی دیگر تیم‌های امداد و نجات در ترکیه روز شنبه یک خانواده پنج نفره را زنده از زیر آوار نجات دادند. امدادگران ابتدا مادر و یکی از دختران این خانواده را از زیر آوار بیرون آوردند و سپس پدر، دختر دیگر و پسر خانواده نجات یافتند.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که تلاش‌های بیش از ۳۱ هزار امدادگر در سراسر مناطق آسیب‌دیده باعث شد ۶۷ نفر ظرف ۲۴ ساعت در پنجمین روز از عملیات امداد و نجات از زیر آوار خارج شوند.

وی همچنین افزود که حدود ۸۰ هزار نفر در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند در حالی که بیش از یک میلیون نفر در اثر این زمین‌لرزه بی‌خانمان شده‌ و در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند. 

اوکتای در ادامه گفت: هدف اصلی ما این است که با تحویل مسکن دائم به آنها ظرف یک سال اطمینان حاصل کنیم که آنها به زندگی عادی بازگردند و دردهای بازماندگان در اسرع وقت التیام بخشیده شود.

حداقل ۶۰۰۰ ساختمان در ترکیه فروریخته و این پرسش را مطرح کرده است که آیا امکان جلوگیری از فاجعه‌ای در این ابعاد وجود داشته و آیا دولت اردوغان می‌توانست برای نجات جان انسان‌ها کار بیشتری انجام دهد.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه تاکنون از ۲۹ هزار تن فراتر رفته است.

یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.

به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید